Monday, March 15, 2010

Kemenangan Edisi ke 100. Satu Kebanggaan?


Kemenangan Datuk Lee Chong Wei dalam Kejohanan Badminton Seluruh England edisi ke-100 memberikan satu kenangan manis untuk beliau dan rakyat Malaysia. Semalam,seramai lebih kurang 70% rakyat Malaysia menyaksikan detik-detik manis dan saat kemenangan beliau di kaca televisyen yang dibawa secara langsung oleh RTM dari England. Beliau telah menumpaskan pemain remaja dari Jepun, Kenichi Tago dengan keputusan 21-19, 21-19 dalam masa 50 minit. Dengan kemenangan tersebut telah menutup dan memecahkan dominasi "Tembok China" yang selama ini gah dengan harta kemenangan tersebut. Kemenangan tersebut merupakan kejayaan paling berharga kerana ia muncul ketika beliau berada dalam ranking nombor satu dunia.


Sejarah tahun 2003, Muhammad Hafiz Hashim telah menjuarai kejohanan tersebut setelah menanti hampir 37 tahun dengan mengalahkan Chen Hong. Kejayaan tersebut telah membuka mata dan fikiran rakyat Malaysia pada ketika itu. Beliau telah diangkat dan disanjung oleh semua rakyat Malaysia. Namun selepas kemenangan tersebut tiada lagi kemenangan-kemenangan yang beliau sumbangkan untuk rakyat Malaysia. Prestasi Hafiz Hashim jatuh satu tahap ke satu tahap sehingga sekarang.

Pada tahun ini,2010 Datuk Lee Chong Wei mengulangi sekali lagi kejayaan yang beliau idam-idamkan. Walaupun tidak bertarung dengan Laksamana Tembok Besar tetapi kejayaan tersebut boleh dianggap satu kebanggaan untuk dirinya dan rakyat Malaysia. Pemimpin tertinggi Malaysia telah merakamkan jutaan syabas dan tahniah kepada beliau. Antaranya ialah DYMM Yang Dipertuan Agong atas kejayaan beliau.“Kemenangan ini amat besar maknanya kepada negara kita dalam menjayakan gagasan 1Malaysia,apa jua bidang sama ada reka cipta, inovasi, sukan, kebudayaan, kesenian dan sebagainya yang disertai untuk mewakili negara hendaklah dilakukan dengan semangat juang yang tinggi." titah Yang Dipertuan Agong dalam majlis perasmian pembukaan parlimen penggal ke-3. Ungkapan tahniah juga telah diucapkan oleh Menteri Sukan Dan Kebudayaan ketika ditemubual semasa berada di lobi parlimen. "Sasaran kita adalah untuk mendapat emas yang pertama di Sukan Olimpik 2012... jadi kemenangan itu memberikan harapan yang besar dan saya percaya kita mampu untuk melakukannya,” katanya..

Kata-kata pujian dan harapan telah dihamburkan kepada Lee Chong Wei bilamana harapan untuk menikmati pingat emas yang pertama dalam sukan olimpik telah disandarkan kepada Chong Wei. Dari dulu sampai sekarang harapan Malaysia adalah mahu bawa pulang pingat emas. Apabila seseorang ahli sukan itu berjaya mendapat kejayaan terbesar maka harapan untuk mengotakan impian tersebut terletak di bahu dia. Malaysia seolah-olah tiada generasi pelapis yang mampu untuk meneruskan kesinambungan kejayaan tersebut. Semuanya berharap kepada “Kuda Tua” yang semakin lama semakin tua. Dalam semua rakyat Malaysia berbangga dengan kemenangan tersebut dan masing-masing sedang mencongak harapan menggunung dalam sukan olimpik,perlu kita ingat bahawa kejayaan tersebut tidak boleh dijadikan kayu pengukur dalam menentukan kejayaan. Selagi mana musuh utama tidak ditumpaskan di tangan sendiri,selagi itulah kejayaan tersebut tidak memberi sebarang makna. Jika kemenangan ini sudah dibangga-banggakan atau diagung-agungkan sudah pasti suatu hari nanti kita akan lihat satu persatu atlet kita terkulai layu lemah apabila berhadapan musuh. Kita rakyat Malaysia sudah bangga dengan satu-satu kejuaraan yang dicapai tetapi tidak memandang atau mengakui bahawa kita banyak kelemahan dalam melahirkan sang juara. Dalam kejohanan tersebut kita hanya menang satu acara sahaja daripada lima acara. Mana lagi empat acara?? Kita boleh berbangga andai kita menang semua acara tersebut tetapi kita baru menang satu acara sudah berbangga dn riuh ibarat ayam betina bertelur. Telur sebiji riuh sekampung.


Kesimpulannya, anggap setiap kemenangan tersebut adalah cabaran dari Pencipta supaya kita berusaha untuk mengekalkan kemenangan bukan untuk kita agung dan banggakan. ALLAH akan memberi kejayaan kepada umat-NYA sekiranya dia bersyukur, berusaha dan menyerah kepada ALLAH.

Sekalung Tahniah Buat Datuk Lee Chong Wei.

Read more...

Monday, March 1, 2010

Suara Anak Muda Mencetus Fenomena

Salam perjuangan..

Sejarah telah mencoretkan warna-warni dunia telah dilakar oleh golongan anak muda kerana mereka mempunyai azam yang kukuh,semangat membara dan kecerdikan idealisme dalam menjadi agen perubahan.Petikan dari kata-kata tokoh mahasiswa iaitu "Dunia ini adalah milik anak muda yakni mahasiswa tanpa mereka nescaya dunia tidak akan berubah!!".Pelbagai perubahan telah berlaku tidak kira dari sudut ekonomi,sosial atau politik
Lipatan sejarah telah membuktikan bahawa babak-babak perubahan dunia telah dibentuk sejak zaman nabi adam lagi.Dimana pada ketika itu telah berlaku pembunuhan pertama di dunia.Seterusnya,kita singkap sejarah yang berlaku pada zaman nabi yang paling agung iaitu nabi Muhammad S.A.W.Seruan jihad baginda kepada anak muda ketika itu telah menyebabkan obor Islam tersebar dengan meluas sehingga hari ini.Semangat mereka didasari kefahaman yang jelas dalam proses pengajaran di Madrasah Rasulullah sehingga sanggup berdada bersama nabi dan menyingsing lengan dalam menghapuskan penguasa yang zalim dan menongkah arus serta menerjah arus jahilliyyah pada ketika itu.Antara anak muda yang memperjuang mempertahankan Islam ialah Mus'ab B Umair,Talhah B Ubaidillah,Zubir Al-Awwam,Uthman B Affan dan Arqam B Abi Arqam.Mereka ini telah diasuh dengan semangat kental oleh baginda.
Suara anak muda pada ketika itu telah menggerun pihak kafir Quraisy sehingga mereka bertindak untuk memperangi seruan jihad anak muda yang telah ditiup oleh nabi.
(Part 1)

Read more...

Royalti Minyak

Royalti miyak Kelantan ditimbulkan oleh kerajaan negeri Kelantan pada Julai 2009.Exco kerajaan Kelantan, Datuk Husam Musa menganggar royalti minyak Kelantan melebihi daripada RM1 bilion.Laporan Jabatan Perangkaan Malaysia terbaru menunjukkan Kelantan mula mengeluarkan minyak sejak 2004 dan berikutan itu kerajaan negeri mengutus surat rasmi menuntut sebanyak RM1 bilion.Laporan Jabatan Perdana Menteri yang diedarkan kepada pegawai kerajaan negeri, anggaran pengeluaran petroleum di Kelantan dalam satu tahun adalah RM2.5 bilion.


Isi kandungan

Akta Petroleum 1974

Pada 1975, perjanjian telah ditandatangani oleh Menteri Besar Kelantan ketika itu, Datuk Mohammad Nasir dengan Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah. Menurut terma perjanjian itu, Kelantan diberikan royalti sebanyak 5 peratus setahun - dibayar tunai dua kali setahun - untuk hasil minyak yang ditemui di kawasan pantai dan pesisirnya.

Kerajaan negeri Kelantan menuntut antara RM850 juta dan RM1 bilion daripada kerajaan pusat mengikut Akta Petroleum 1974, yang membolehkan negeri Kelantan menerima royalti minyak sebanyak 5 % daripada hasil perolehan petroleum. Isu tuntutan royalti menjadi bahan ceramah parti PAS menjelang Pilihan raya kecil Manik Urai 2009 pada 14 Julai 2009.Sebenarnya tiada diskriminasi terhadap Kelantan dalam bayaran royalti itu sebagaimana Terengganu semasa PAS memerintah pada 1999 hingga 2004 iaitu peruntukan itu ditukarkan kepada wang ehsan.

Pada 8 Julai 2009,Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyatakan untuk lebih kredibiliti, Kabinet membuat keputusan biarlah Petronas menjelaskan kedudukan sebenar dari sudut perlembagaan dan perundangan.

Jangkauan sempadan

3 pelantar minyak yang dimaksudkan perlu dipastikan dalam sempadan atau perairan negeri Kelantan. Hal ehwal tanah adalah dalam bidang kuasa kerajaan negeri Kelantan, sebagaimana juga di Terengganu , Sabahdan Sarawak.

Pelantar minyak negeri Terengganu terletak 220 kilometer di perairan Laut China Selatan menerima bayaran royalti minyak. Sedangkan pelantar minyak di Kelantan terletak 170 kilometer di Zon Ekonomi Ekslusif yang diusahakan antara Petronas dengan kerajaan Thailand di Laut China Selatan / Teluk Siam. Pelantar minyak itu diberi nama Pelantar bunga raya, Pelantar cakerawala-1,1A, 2,3 dan Pelantar bintang.Kesemua nama pelantar di dalam bahasa Melayu membuktikan ia milik syarikat Malaysia sekaligus Kelantan juga berhak membuat tuntutan royalti minyak. 3 pelantar ini sudah pasti tidak dalam perairan negeri Terengganu kerana bersempadan dengan negara Thailand.

Pelantar ini hasil usaha antara Lembaga Petroleum Thailand dengan Petronas Carigali (50 %) dan Triton Oil Thailand (50 %) bagi mengeluarkan 290,000 mm cfpd gas menurut perjanjian Disember 2002. Triton Oil dimiliki bersama oleh BP dan AS' Amerada Hess. Dari segi teknikal ia terletak di Blok A-18 Teluk Thailand berhampiran Songkhla. Kerja-kerja pemasangan dimulakan pada April 2003 dan operasi pengeluaran pada 2004. Blok A-18 seluas 290,590 hektar (726,474 ekar), terletak di 450 km dari Kuala Lumpur, Malaysia, dan 750 km dari Bangkok, Thailand, di utara Lembangan Melayu. Pelantar Cakerawaka -3 boleh mengeluarkan 3002 barrel minyak mentah setiap hari melalui 3 inci choke. Minyak ini terletak di 37 degrees API graviti. Batang gerudi ke dasar sedalam 180 kaki. Jumlah keseuruhan 9,814 kaki.[6] Paip gas sepanjang 350 km disambungkan terus ke negeri Kedah . Pembinaan saluran paip gas agak terlewat kerana mendapat bantahan aktivis alam sekitar.

Ekspedisi ke pelantar minyak Cakrawala

Pada 4 Ogos 2009, rombongan disertai oleh Dato' Husam Musa,Salahuddin Ayub, Dato' Mahfuz Omar,Dato' Kamarudin Jaffar dan Saifuddin Nasution Ismail dan lain-lain pergi dengan 3 buah bot ke pelantar minyak Cakrawala.Tengku Razaleigh Hamzah bekas pengerusi pertama Petronas menggesa Kerajaan Pusat membayar royalti kepada Kelantan. Tujuan kerajaan Kelantan itu bagi memastikan kedudukan sebenar pelantar minyak sama ada berada di perairan negeri ini atau sebaliknya . Ia turut disertai beberapa Adun, anggota Parlimen Pakatan Rakyat, pegawai kanan kerajaan negeri, profesor dari universiti tempatan, juru ukur perunding, petugas media dan blogger.

Kakus parlimen

Pada 24 November 2009, pemimpin veteran UMNO, Tengku Razaleigh Hamzah akan mengetuai kakus parlimen yang akan membincangkan isu royalti petroleum dan gas. Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan kakus itu juga akan menyediakan draf pindaan terhadap Akta Pembangunan Petroleum 1974. Terdapat kekaburan tafsiran tentang 'isu wilayah' dan 'sempadan luar pantai' sesebuah negeri.

Doa sampai pecah perut

Dalam blog Nik Abdul Aziz, beliau menyeru seluruh rakyat doa kemusnahan terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak. Royalti minyak Kelantan yang dibayar dalam bentuk wang ehsan melanggar prinsip keadilan asasi.

Pada 1 Disember 2009, sekumpulan penyokong Umno mengadakan bantahan terhadap doa musnah oleh Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Demonstrasi diadakan di hadapan Kompleks Kota Darulnaim bagi mendesak Nik Abdul Aziz memohon maaf kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.Jemaah Rakyat Prihatin Kelantan ini mendesak menteri besar letak jawatan.

Pada 4 Disember 2009, perhimpunan balas diadakan di Jalan Dato' Pati selama sejam, bermula jam 10 pagi , sejurus selepas kuliah mingguan Nik Abdul Aziz di depan pejabat perhubungan PAS Kelantan. Mereka memakai lilitan kepala warna merah bertulisan putih "We Love Tok Guru".Turut hadir ialah Datuk Husam Musa dan Dr Rosli Alani Abdul Kadir. Mereka membawa sepanduk bertulis "Kita Sayang Tok Guru Kita", "Kami Menyokong Kepimpinan Tok Guru Nik Aziz" dan "Royalti bui-builah" (bagi-bagilah). Berdoalah sehingga orang itu pecah perut . Nik Aziz juga pernah menyindir peserta minum arak dalam pesta minum arak sampai pecah perut. [10] Pepatah Melayu ada menyatakan, 'Jangan panjat pokok pisang, nanti pecah perut'.

Pidato royalti minyak

Pada 28 Januari 2010, pidato royalti minyak akan diadakan di Stadium Sultan Mohammed Ke IV Kota Bharu. Turut memberikan pandangan ialah Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang , Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Tengku Razaleigh Hamzah, bekas Pengerusi Petronas dan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas. Majlis ini dianjurkan oleh Gerak dan Mampat.

Ketika itu, Tengku Razaleigh mewakili Petronas berjanji untuk membayar 5 % royalti kepada kerajaan negeri Kelantan jika minyak dibawa keluar dari perairan Kelantan.Tengku Razaleigh akan mencerita bagaimana perjanjian itu dibuat dan apakah makna perjanjian itu bagi Kelantan, Petronas dan Malaysia.

Read more...

About This Blog

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP