Saturday, May 8, 2010

Warkah Dari Bonda..............

ASSALAMUALAIKUM..............


Untuk anak-anak yang mak sangat rindukan.. Masa berlalu sangat cepat sekali. Mak teringat sangat kerenah adik yang suka sangat main doktor-doktor. Sampaikan corong air mak pun adik guna main doktor-doktor.. "Mak!!!Mak!!!Mak!!!adik sakit mak!!! Adik minat sangat nak jadi tapi makla yang selalu jadi doktor untuk adik.. Doktor yang ada pada bila-bila masa yang diperlukan.. "ala,adik ni..sakit sikit je pun..tu pun nk mengadu.." kata along.. "xpa..masa adik sakit mak yang jadi doktor untuk adik,boleh..." kata mak.. "nanti,adik nak belajar rajin-rajin,bila besar nanti adik nak jadi doktor.bila mak skit adik boleh berubat mak.." kata adik...

Kadang kala mak bertanya.... "adakah nanti anak-anak mak boleh lakukan perkara yang sama kepada mak??" Mak minta maaf segalanya kerana mendesak along dan adik untuk belajar rajin-rajin dan bersungguh-sungguh.. Adik rajin tapi along selalu merungut.. Suatu hari tu....along merungut lukisan along tak cantik dan cuba tolong along... Walaupun along cakap lukisan along tak cantik,pada mak itulah lukisan yang paling cantik yang mak lihat..

Along nak jadi jurugambar.. Along kata nak ambil gambar kita sekeluarga. Sekarang along sudah berjaya menjadi seorang jurugambar yang berjaya tetapi......sampai sekarang along masih belum ambil gambar kita sekeluarga... Kring!!kring!! "Assalamualaikum,mak..along bz nie...sat lagi along call mak blik.." kata along.. "Waalaikumussalam..along belum.......tut...tut...tut... ambil gambar kita sekeluarga.." kata mak... Sementara itu lukisan along tu mak masih gantung kat dalam bilik mak...itulah satu-satunya lukisan along gambar kita sekeluarga yang kita ada..

Masa berlalu dengan begitu pantas sekali.. Along dan adik sudah berjaya.. Masing-masing sibuk dengan kerja-kerja masing.. Cuma kadang kala bukan mak tak tahu along dan adik sibuk cumanya mak terasa sunyi sangat sorang-sorang kat rumah.. Orang da cakap mak gila tunggu anak-anak setiap hari tapi pada mak itulah hiburan mak.. Selalu juga mak mendail separuh jalan takut sangat mengganggu along dan adik.. Mak tahu,anak-anak mak sibuk...

Tapi suatu hari mak memang terdesak sangat...Koh!!Koh!!Koh!! sakit mak semakin teruk... mak call anak-anak mak..tapi seperti biasa...anak-anak mak sibuk sangat.. kring!!kring!!!kring!!!! "Assalamualaikum,mak...mak sihat??" Tanya adik.. "mak sihat..cumanya..............koh!!koh!!koh!!koh!!!" balas mak..."mak..sat lagi adik call mak sumula ye..ada pesakit tunggu nie..k..Assalamualaikum.." kata adik mengakhiri perbualan..

Bila mana mak rasa pohon hujung sudah tiba,emak cuma nak ucap,mak rindukan sangat along dan adik.. "Jika berdosa mak besarkan kalian berdua,jika salah mak asuh along dan adik,sebelum mata emak terpejam selama-lamanya,mak pohon dari along dan adik ampunkanlah mak.....Pulanglah ziarah pusara mak sebagai tanda ingatan along dan adik terhadap emak..."



SAKIT..... KEAMPUNAN...... TAKUT.... TINGGAL..... KENANGAN..... SEKADAR HARAPAN... PENYESALAN.... SIBUK.....


ADAKAH BERGUNA UNTUK KAMU SETELAH MEREKA MEMEJAMKAN MATA??


Salam Terakhir.....

Demi sebuah kenyataan.... yang amat menyakitkan...aku yang tidak berdaya...




Dedikasi Khas buatmu Siti Rokiyah Bt Majid.. Ibu yang paling aku sayang..
Selamat Hari ibu,wahai bondaku sayang... Love u forever....

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP